Sezonowa wymiana ogumienia jest w naszym klimacie standardem, choć coraz więcej kierowców decyduje się na zakup opon całorocznych. Jeśli Ty należysz do grupy, która wymienia całe komplety kół we własnym zakresie, bez korzystania z usługi zakładu wulkanizacyjnego, to w pierwszej kolejności pamiętaj o tym, aby zadbać o maksymalne bezpieczeństw. Okazuje się, że przy nawet tak z pozoru prostej czynności można popełnić kilka błędów, których konsekwencją będzie groźna sytuacja na drodze. Wymieniamy je w naszym poradniku.
Jeśli docelowo planujesz zawsze samodzielnie zmieniać koła w samochodzie, to nawet się nie zastanawiaj i zainwestuj w porządny klucz dynamometryczny. Pozwoli Ci on bardzo precyzyjnie dokręcić śruby lub nakrętki z odpowiednią siłą. Robienie tego metodą „na wyczucie” nie tylko grozi poluzowaniem się śruby/nakrętki w czasie jazdy, ale także zwiększa ryzyko uszkodzenia łba oraz samego klucza.
Podstawowa zasada brzmi: po przejechaniu około 50, maksymalnie 100 kilometrów musisz sprawdzić dokręcenie śrub lub nakrętek – ponownie używamy do tego klucza dynamometrycznego. Nawet przy zachowaniu wysokiej precyzji i użyciu odpowiedniej siły może się zdarzyć, że w normalnych warunkach eksploatacyjnych dojdzie do delikatnego poluzowania śrub lub nakrętek. Nie warto więc ryzykować.
Pomimo tego, że masz dwa komplety kół i teoretycznie nie musisz korzystać z usług wulkanizacyjnych, to i tak radzimy przynajmniej co drugi sezon oddać koła do profesjonalnego wyważenia. W normalnych warunkach eksploatacyjnych może dojść np. do odpadnięcia odważnika, czego nie wyczujesz na kierownicy. Wiedz jednak, że źle wyważone koła mają fatalny wpływ na pracę zawieszenia oraz skuteczność hamowania, a więc bezpośrednio wpływają na obniżenie poziomu bezpieczeństwa jazdy.
Ten błąd przytrafia się kierowcom, którzy kupują koła do samochodu bez sprawdzenia otworu centrującego w feldze. Może się okazać, że jest on po prostu za duży, w efekcie czego źle osadzisz koło na piaście – jest to bardzo niebezpieczne i może skutkować nawet urwaniem się koła w czasie jazdy. Rozwiązaniem jest albo wymiana kół na prawidłowe, albo zastosowanie specjalnych pierścieni centrujących.