Amortyzatory to jedne z najważniejszych elementów zawieszenia samochodu. Powodują tłumienie nierówności i poprawiają ogólny komfort jazdy. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie pracy zawieszenia sprężystego. Bez nich każdy samochód osadzony byłby tylko na sprężynach, które niedostateczne tłumią drgania. Podróżowanie autem byłoby w efekcie mało komfortowe, a czasami nawet niemożliwe. Za sprawą amortyzatorów pojazd, który wychyla się na nierównej drodze ze swojego naturalnego położenia, bardzo szybko wraca do niego samoczynnie.
Amortyzatory samochodowe, dzielą się na modele olejowe i olejowo-gazowe. Różnicę między nimi stanowi głównie komora kompresyjna. W przypadku amortyzatorów gazowych znajduje się w niej pływający tłok. To dzięki niemu olej nie pieni się i nie odkłada. Powoduje to zwiększenie komfortu jazdy oraz efektywności samego amortyzatora. Z kolei w elementach olejowych komora jest stale otwarta.
Każde rozwiązanie ma przy tym swoje wady i zalety. Amortyzatory gazowe lepiej radzą sobie na nierównych powierzchniach. Reagują znacznie szybciej i skuteczniej. Z drugiej strony na polskich, wyboistych drogach mogą być awaryjne. Natomiast amortyzatory olejowe są tańsze w eksploatacji i bardziej trwałe. W praktyce jednak samochody w nie wyposażone oferują niższy komfort jazdy. Wolniej reagują bowiem na różnego rodzaju nierówności. Oba rodzaje amortyzatorów znaleźć można w sklepie Ucando.pl. Pełny asortyment dostępny jest pod adresem https://www.ucando.pl/k/amortyzatory/U030101.
Nie wszyscy wiedzą o tym, że amortyzatory są jedną z mocniej eksploatowanych części zawieszenia samochodowego. Z tego powodu należy je regularnie wymieniać. Najczęściej po przejechaniu około 90-100 tysięcy kilometrów tracą one swoje pierwotne właściwości i w zasadzie nie nadają się do dalszej eksploatacji. Jednak ich żywotność zależy nie tylko od jakości części, ale również od sposobu jazdy.
Kierowcy, którzy jeżdżą ostro i agresywnie, często pokonują nierówne, wyboiste i nieutwardzone drogi, nie omijają dziur czy studzienek kanalizacyjnych, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że amortyzatory zużywają szybciej niż inni. Czasami trzeba je wymienić po przejechaniu zaledwie 20-30 tysięcy kilometrów. Z drugiej strony uważna, ostrożna jazda samochodem może wydłużyć sprawność amortyzatorów nawet do 150 tysięcy kilometrów. Nie ma więc jednej reguły mówiącej o tym, jak często amortyzatory wymagają wymiany. To w dużej mierze kwestia indywidualna i uzależniona od wielu różnych czynników.
Artykuł partnera.