Zakup fabrycznie nowych felg aluminiowych, zwłaszcza oryginalnych, to spory wydatek. Nic dziwnego, że w naszym kraju kwitnie handel używanymi obręczami. W większości pochodzą one z pojazdów powypadkowych, choć zdarzają się również felgi sprowadzone z zagranicznych serwisów czy sprzedawane przez właścicieli, którzy po prostu zmieniają obręcze na inne. W tym poradniku podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić używane felgi aluminiowe.
Na dobry początek warto podpytać sprzedawcę, skąd właściwie ma te felgi. Jeśli jest ich właścicielem od nowości, to z pewnością ma zdjęcia samochodu z założonymi dokładnie tymi kołami. To dobry znak, ponieważ istnieje szansa, że felgi rzeczywiście są proste, skoro do końca jeździły na tym aucie.
Idealny układ to taki, w którym kupujesz felgi z usługą montażu w zakładzie wulkanizacyjnym, oczywiście wraz z założeniem opon i wyważeniem całych kół. Pozwala to sprawdzić, przynajmniej pobieżnie, czy felgi nie są krzywe. Jeśli coś jest z nimi nie tak, to koła nie dadzą się poprawnie wyważyć – wówczas należy odstąpić od transakcji.
Jeśli natomiast planujesz kupić całe koła, to również pofatyguj się na miejsce i poproś sprzedającego o możliwości zamontowania kół na Twój samochód (wystarczy podnośnik i klucz). Przejedź się kilka kilometrów z różnymi prędkościami, aby ocenić, czy koła nie biją.
Dowód sprzedaży to jedyny dokument, na podstawie którego będziesz w stanie złożyć reklamację na zakupione felgi czy skorzystać z prawa rękojmi. Jeśli sprzedawcą jest przedsiębiorca, na przykład właściciel zakładu wulkanizacyjnego, to od razu zażądaj faktury lub paragonu. W przypadku zakupu od osoby prywatnej zaproponuj spisanie umowy kupna-sprzedaży.