Ile kosztuje serwisowanie samochodu?

Andrzej Winnicki
01.09.2020

Każdy samochód prędzej czy później będzie musiał trafić do serwisu – czy to w związku z awarią, czy zwykłą wymianą elementów eksploatacyjnych. I to często właśnie wtedy właściciel dowiaduje się, czy podjął dobrą decyzję na etapie zakupu. Koszty serwisowania niektórych popularnych modeli mogą być horrendalne i odebrać całą przyjemność z posiadania auta. Ile zatem kosztuje serwisowanie aut, które cieszą się największą popularnością wśród polskich kierowców? Pod uwagę bierzemy wyłącznie modele, które znalazły się w badaniu ośrodka Samar za styczeń 2020 roku, dotyczącego najchętniej kupowanych aut przez nabywców indywidualnych.

Toyota RAV4 2.0 (420 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

702 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

856 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

212 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

450 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

2220 zł

 

Hyundai Tucson 1.6 GDI (473 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

566 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

800 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

228 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

430 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

2024 zł

 

Dacia Duster 1.6 SCe (388 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

600 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

790 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

190 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

330 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1910 zł

 

Toyota Corolla 1.6 (655 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

472 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

773 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

264 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

358 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1867 zł

 

Toyota Yaris 1.0 (1241 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

600 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

721 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

205 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

309 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1835 zł

 

Toyota Aygo 1.0 (356 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

600 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

707 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

212 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

292 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1811 zł

 

Skoda Octavia 1.0 TSI (440 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

450 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

700 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

180 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

340 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1670 zł

 

Fiat Tipo 1.4 FIRE (511 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

450 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

700 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

170 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

348 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1668 zł

 

Skoda Fabia 1.0 MPI (429 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

400 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

650 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

190 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

394 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1634 zł

 

Hyundai i20 1.2 MPI (365 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)

Czynność

Koszt

Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola)

450 zł

Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola)

650 zł

Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO)

158 zł

Serwis olejowy (poza ASO)

350 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł)

Suma po 3 latach

1608 zł

 

Podsumowanie

Ten ranking tylko potwierdza kilka rzeczy, których mogliśmy się domyślać. Im większy samochód, tym droższy w serwisowaniu, co dobitnie pokazuje różnica kosztów, jaka istnieje pomiędzy takim Hyundaiem i20 a modelem Tucson. Poza tym widać wyraźnie, że dość drogie w utrzymaniu są auta japońskie – modele Toyoty, choć słyną z niezawodności, to potrafią irytować kosztami serwisowania, zwłaszcza w ASO.

Zaskoczeniem może być pozycja Dacii Duster. Ten przykład dowodzi, że niska cena zakupu nie zawsze jest odpowiednią motywacją do wybrania danego modelu – zawsze warto też sprawdzić koszty serwisowania, które w tym przypadku są za wysokie (w relacji do renomy marki). Narzekają na to zresztą posiadacze tego modelu.

Na największy plus zaskakuje Hyundai i20. To dobry wybór dla osób, które szukają auta przede wszystkim taniego w utrzymaniu.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie