Każdy samochód prędzej czy później będzie musiał trafić do serwisu – czy to w związku z awarią, czy zwykłą wymianą elementów eksploatacyjnych. I to często właśnie wtedy właściciel dowiaduje się, czy podjął dobrą decyzję na etapie zakupu. Koszty serwisowania niektórych popularnych modeli mogą być horrendalne i odebrać całą przyjemność z posiadania auta. Ile zatem kosztuje serwisowanie aut, które cieszą się największą popularnością wśród polskich kierowców? Pod uwagę bierzemy wyłącznie modele, które znalazły się w badaniu ośrodka Samar za styczeń 2020 roku, dotyczącego najchętniej kupowanych aut przez nabywców indywidualnych.
Toyota RAV4 2.0 (420 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
702 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
856 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
212 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
450 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
2220 zł |
Hyundai Tucson 1.6 GDI (473 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
566 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
800 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
228 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
430 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
2024 zł |
Dacia Duster 1.6 SCe (388 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
600 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
790 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
190 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
330 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1910 zł |
Toyota Corolla 1.6 (655 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
472 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
773 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
264 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
358 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1867 zł |
Toyota Yaris 1.0 (1241 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
600 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
721 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
205 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
309 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1835 zł |
Toyota Aygo 1.0 (356 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
600 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
707 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
212 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
292 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1811 zł |
Skoda Octavia 1.0 TSI (440 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
450 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
700 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
180 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
340 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1670 zł |
Fiat Tipo 1.4 FIRE (511 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
450 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
700 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
170 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
348 zł (5 litrów oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1668 zł |
Skoda Fabia 1.0 MPI (429 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
400 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
650 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
190 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
394 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1634 zł |
Hyundai i20 1.2 MPI (365 sprzedanych sztuk w styczniu 2020)
Czynność |
Koszt |
Przegląd w ASO po pierwszym roku (wymiana oleju z filtrem + kontrola) |
450 zł |
Przegląd w ASO po drugim roku (wymiana oleju z filtrem + filtr powietrza + kontrola) |
650 zł |
Wymiana klocków hamulcowych (poza ASO) |
158 zł |
Serwis olejowy (poza ASO) |
350 zł (4 litry oleju, filtry Filtron, robocizna 150 zł) |
Suma po 3 latach |
1608 zł |
Podsumowanie
Ten ranking tylko potwierdza kilka rzeczy, których mogliśmy się domyślać. Im większy samochód, tym droższy w serwisowaniu, co dobitnie pokazuje różnica kosztów, jaka istnieje pomiędzy takim Hyundaiem i20 a modelem Tucson. Poza tym widać wyraźnie, że dość drogie w utrzymaniu są auta japońskie – modele Toyoty, choć słyną z niezawodności, to potrafią irytować kosztami serwisowania, zwłaszcza w ASO.
Zaskoczeniem może być pozycja Dacii Duster. Ten przykład dowodzi, że niska cena zakupu nie zawsze jest odpowiednią motywacją do wybrania danego modelu – zawsze warto też sprawdzić koszty serwisowania, które w tym przypadku są za wysokie (w relacji do renomy marki). Narzekają na to zresztą posiadacze tego modelu.
Na największy plus zaskakuje Hyundai i20. To dobry wybór dla osób, które szukają auta przede wszystkim taniego w utrzymaniu.