Dziwne kody błędów na desce rozdzielczej: co robić, gdy się pojawiają?

Marek Szydełko
16.12.2020

Na desce rozdzielczej wyświetla się tak dużo różnego rodzaju kontrolek (w ustawieniu zapłonu), że większość kierowców kompletnie nie zwraca na nie uwagi. Gorzej, gdy jedna z takich kontrolek zaświeci się w czasie jazdy. W niektórych autach, np. Oplach, może temu towarzyszyć pojawienie się kodu błędu. Co zrobić w takiej sytuacji? Kilka wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Nie panikuj

Wyświetlenie się kodu błędu wcale nie musi świadczyć o jakiejś poważnej usterce. Bardzo często jest to efekt niskiego poziomu naładowania akumulatora. Jeśli bateria jest już bardzo słaba i wymaga wymiany lub naładowania prostownikiem, to na desce rozdzielczej mogą dziać się różne „cuda”. Standardem jest wówczas wyświetlanie się kodu błędu oznaczającego usterkę wspomagania czy układu zapłonowego, choć nic takiego nie ma miejsca.

Zgaś i ponownie odpal silnik

Kody błędów mogą wyświetlać się bez żadnego istotnego powodu – ot, doszło do chwilowego skoku lub spadku napięcia w instalacji elektrycznej czy gdzieś dostała się wilgoć. Dlatego jeśli auto zachowuje się normalnie, to radzimy zjechać na parking, wyłączyć silnik i ponownie go uruchomić. Kod zniknął i więcej się nie pojawił? Świetnie. Kod od razu się zaświecił? Możesz już zacząć podejrzewać jakąś usterkę.

Sprawdź, co oznacza dany kod

Informacja na ten temat, czyli tabela kodów usterek, powinna znaleźć się w książce pojazdu – od tego zaczynamy. Jeśli jej nie masz, to skorzystaj z pomocy „wujka Google” – z pewnością ktoś już zetknął się z takim problemem i zapytał o to na jakimś forum motoryzacyjnym.

Wyświetlenie się kodu serwisowego nie musi wcale oznaczać, że czekają Cię duże wydatki. W grę wchodzą także zupełnie prozaiczne, tanie i szybkie w usunięciu usterki, jak chociażby przepalona żarówka.

Komunikat brzmi groźnie? Jedź do serwisu

Jeśli z tabeli komunikatów serwisowych wynika, że możesz mieć do czynienia z jakąś poważniejszą usterką, to nie kombinuj z odłączaniem akumulatora w celu zresetowania komputera pokładowego. To nic nie da, a tylko niepotrzebnie odwlecze usunięcie awarii. Umów się na wizytę w dobrym serwisie. Mechanik podłączy moduł diagnostyczny do auta i sprawdzi, co tak naprawdę oznacza dany kod. Przyczyna może być zupełnie prozaiczna, np. stare świece zapłonowe czy uszkodzona wiązka elektryczna. Fachowiec rozwiąże taki problem szybko i niedrogo.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie