Co może wyciekać z Twojego samochodu? Nie tylko olej silnikowy!

Andrzej Winnicki
20.05.2019

Większość kierowców wie, że wycieki oleju silnikowego zwiastują rychłą wizytę u mechanika. W leciwych samochodach taka sytuacja jest dość normalna, a źródłem problemu najczęściej są zużyte uszczelnienia. Plama pod autem po dłuższym postoju nie musi jednak być jednak skutkiem kapania oleju. Z samochodu mogą wyciekać także inne płyny. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Płyn chłodzący

Ubytek płynu chłodzącego zwykle bardzo trudno jest zauważyć. Powód? Najczęściej przedostaje się on do wnętrza silnika przez wypaloną uszczelkę pod głowicą. Bywa jednak, że płyn wycieka sparciałymi przewodami lub przez chłodnicę – wówczas pod autem będą się tworzyć mokre plamy. Jeszcze gorszy dla właściciela scenariusz zakłada, że płyn wycieka z nagrzewnicy, co objawia się zawilgoceniem dywaników lub wykładziny we wnętrzu samochodu.

Paliwo

Wyciek paliwa jest bardzo niebezpieczny, dlatego jeśli kierowca od dłuższego czasu wyczuwa charakterystyczny zapach benzyny czy oleju napędowego w trakcie jazdy, powinien jak najszybciej odwiedzić mechanika. Paliwo może wyciekać chociażby przez sparciałe przewody gumowe czy skorodowane przewody metalowe i przez nieszczelne wtryskiwacze.

Olej w skrzyni biegów

Wyciek tego płynu nie wróży niczego dobrego – zwłaszcza, jeśli właściciel odpowiednio wcześnie nie zareaguje. Gdy w skrzyni biegów zacznie brakować oleju, może nawet dojść do jej zatarcia, co pociągnie za sobą olbrzymie koszty (szczególnie dotyczy to skrzyń automatycznych). Olej ze skrzyni można odróżnić od tego silnikowego po kolorze – najczęściej jest czerwony lub brunatny.

Płyn hamulcowy

Z reguły płyn hamulcowy wycieka z hydraulicznego wysprzęglika lub przez nieszczelne przewody hamulcowe. Niezależnie od źródła usterki, należy natychmiast udać się do mechanika. Jazda ze zbyt niskim poziomem płynu hamulcowego to gwarancja kłopotów, w tym poważnego wypadku. Na szczęście w każdym współczesnym samochodzie ostrzega o tym kontrolka na desce rozdzielczej.

Ponadto plama pod samochodem może być „pamiątką” po wyciekającym oleju smarującym z układu klimatyzacji. Zwiastuje to wydatki, a zbagatelizowanie tego sygnału będzie skutkować nawet zatarciem sprężarki i bardzo wysokimi kosztami naprawy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.